צילום ביתי מתעד ומנציח אנשים בביתם. לבד מהנחיה שעשויה להינתן למי שמתייצבים לצילום "לחייך יפה" אין, למעשה, כל ניסיון לביים את הסיטואציה ולייפותה. צילום ביתי אמור לשקף מצב נתון, טבעי.
צילום מסחרי לעומתו, בעיקר צילום מוצר נועד כדי להעצים את הרושם שהוא אמור ליצור. צילום מסחרי מציג את החוזקות ואת היתרונות של המוצר. במידה שקיימות בו נקודות תורפה – הצילום המסחרי יבליע, יטשטש ואף יעלים אותן.
בעוד מטרת הצילום הביתי היא תיעוד למזכרת, מטרתו של הצילום המסחרי היא לקדם את שיווקו של המוצר, לעשות לו יחסי ציבור, לקדם את פרסומו, למתג אותו כמוצר איכותי, ייחודי, שמניב תועלת ברורה למשתמש בו.
צילום מוצר אמור לגרות ולפתות את הצופה בו להתוודע אל המוצר, להתעכב עליו, ליצור חיבור וקשר ישיר עמו, להבין כבר במבט ראשון כי הוא צופה בדבר חשוב שכדאי לו לרכוש אותו.
בעוד צילום ביתי מתרחש בזירה הטבעית שבה מצויים מושאי הצילום – בגינה, בסלון, במרפסת, על הדשא ועוד – צילום מוצר מסחרי מתבצע, על פי רוב, בסטודיו של צלם מקצועי. הצלם מכין רקע הולם המדגיש ומחדד את המוצר ומסייע לצופה למקד בו את מבטו בהעדר רעשי רקע ומסיחי דעת ויזואליים.
בסטודיו יכול הצלם המקצועי לשלוט על התאורה, להעצימה או לעמעמה, על פי הצורך ולמיטב שיקול הדעת המקצועי שלו. במידה שנדרש – יש אפשרות לבצע עיבוד גרפי, ריטוש וליטוש של התמונה באמצעות תכנת מחשב מתקדמת. למעשה, אין כמעט צילום מסחרי שלא נעשית בו עבודת עריכה וליטוש.
צילום ביתי הוא טיפה, צילום מסחרי הוא ים
בעוד צילום ביתי מיועד למשפחה ולחברים קרובים בלבד, צילום מוצר מיועד להפצה במגוון פלטפורמות וממשקים: באתר אינטרנט, בקטלוגים, במגזינים. המטרה היא תפוצה גדולה ורחבה שתאפשר חשיפתם של צרכנים פוטנציאליים רבים ככל האפשר למוצר. הצילום נועד ליחסי ציבור, לתדמית, לפרסום, למיתוג – לתקשורת המונים.
בעוד הצילום הביתי הוא אינטימי – הצילום המסחרי מוחצן. אין ספק כי על מנת להגיע לצילום מקצועי מכל בחינה שהיא נדרש מאמץ רב יותר מאשר בצילום ביתי, אשר בו דווקא לרישול מסוים (אבא מצטלם עם שרוולים שמקופלים לא באופן שווה או עם אחד מצדדי הצווארון בתוך החולצה) עשוי להיות בו חן, בצילום מסחרי לגימור המלוטש יש חשיבות מכרעת על האופן שבו עשוי הצילום להתקבל.
צילום ביתי יכול להיעשות על ידי כל אחד מבני הבית – מן הסתם רובם ככולם צלמים חובבים בעוד צילומים מסחריים מתבצעים רק על ידי צלמים מקצועיים, אם בסטודיו ואם בסביבה הטבעית שבה מצוי המוצר, כגון מכונה במפעל תעשייתי, שבה חשוב להבליט ולייחד אותה בסביבה הטבעית שלה.
אם בצילום ביתי אמור לבוא לידי ביטוי רגש חם, בצילום מסחרי אין לו כל מקום, אלא במידה שהמוצר המצולם הוא, לדוגמה, פריט חשוב ביותר לאנשי הגיל השלישי ובאמצעות הצילום מחזקים ומעצימים את התלות בו בין השאר באמצעות מניפולציה רגשית סמויה, אשר צלם מקצועי יודע להאיר אותה באלומת אור סמויה כמו סיב אופטי, בלתי נראית, ובכל זאת מורגשת…
בשורה התחתונה: ההבדלים בין שני סוגי הצילומים הם רבים, מובהקים ומהותיים. מדובר בשני סוגים של צילום השונים זה מזה "כשוני האש מן המים", כניסוחה של המשוררת יראת שם שמים, זלדה מישקובסקי ז"ל.