מדי פעם אנו קוראים חדשות מרעישות על מהלך פיתוח של מכוניות עתידניות אוטומטיות, אבל האם ידעתם שהטכנולוגיה שלהן כבר נמצאת בשימוש?
המלגזות האוטומטיות, המשתמשות בטכנולוגיית AGV (Automated Guided Vehicle), פעילות במרכזים לוגיסטיים מזה מספר שנים בישראל. מלגזות אלו מופעלות ללא מגע אדם, ועונות על צרכים מגוונים של מנהלי מרלו"גים.
מנגנון הפעולה של המלגזה האוטומטית
המלגזות האוטומטיות נעות במסלולים קבועים בהתאם לתכנות מראש, כאשר הטכנולוגיה של תכנון המסלול והניוד עליו התפתחה לאורך השנים. הדור הראשון נסע על מסלולים מגנטיים קבועים, שהונחו על הרצפה.
הדור השני כבר כלל נסיעה לפי קווי לייזר – דבר המאפשר לשנות את המסלולים בקלות ובמהירות (יחסית למסלולים המגנטיים). טכנולוגיה שלישית הנמצאת בשימוש היא ניווט באמצעות מצלמות, המותקנות במיקומים שונים במחסן, ומתוות את המסלול מראש.
כיום ניתן למצוא בשוק גם דגמים היברידיים של מלגזות – כאלה שניתן לתפעל הן באמצעות אדם והן בצורה אוטומטית. המהנדסים עמלים על פיתוח מלגזה עם בינה מלאכותית, שלא רק נוסעת במסלולים קבועים, אלא מנווטת בעצמה בסביבה המשתנה של המחסן.
יתרונות המלגזה האוטומטית
למלגזה חשמלית אוטומטית יתרונות רבים על פני מלגזה עם מפעיל אנושי:
• היא חוסכת כסף, אנרגיה וזמן, מכיוון שהיא מייתרת את השימוש במפעיל אנושי.
• היא אינה מתעייפת, לא צריכה ימי חופש, ולמעשה יכולה לעבוד ללא הפסקה 24 שעות ביממה.
• באמצעות השימוש בה נחסכות טעויות אנוש רבות, הנובעות מעייפות או חוסר תשומת לב של איש המקצוע.
• היא זוכרת את הוראות ההפעלה לאורך זמן בצורה מלאה, בניגוד לעבודה עם מספר מפעילים אנושיים שונים במשמרות.
• המכונה יכולה לעבור בצורה קבועה ורציפה במעברים צרים וקשים, ואינה תלויה ביכולותיו וכישרונו של נהג מסוים.
• המלגזה יכולה לעבוד בכל תנאי מזג אויר או בעבודה עם חומרים מסוכנים מבלי להינזק.
חסרונות המלגזה האוטונומית
החיסרון המרכזי של המלגזה האוטומטית הוא הנוקשות שלה בהתמודדות עם שינויים בזמן אמת במרכזים הלוגיסטיים. מכיוון שהיא מתוכננת לנסוע במסלול קבוע, אם צצה בעיה פתאומית, למלגזה יהיה קושי להתמודד אתה.
פתרון אחד לכך הוא מפעיל אנושי, המפקח עליה ב"שלט רחוק", ופותר את האתגרים הללו. חסרון נוסף הוא עלותן הגבוהה ביחס למלגזות המופעלות על ידי מפעיל אנושי. אך זה חסרון לכאורה בלבד, מכיוון שהחיסכון הכספי של המשכורת, ימי החופש, וההוצאות על תיקון טעויות אנוש עולה על ההפרש במחיר של המלגזה האוטומטית.
נראה כי ככל שהטכנולוגיה תתפתח, המלגזות האוטומטיות יכנסו יותר ויותר לעבודה שוטפת במרכזים הלוגיסטיים, ויחליפו את המפעילים האנושיים בצורה יעילה וחכמה יותר.
לסיום
מלגזות אוטומטיות ללא נהג נמצאות בשימוש באתרים רבים בארץ ובעולם, הן מחליפות בהדרגה את המלגזות הרגילות המחייבות מפעיל אנושי. אלו הן מלגזות אמינות ומתקדמות המסייעות לעסק לחסוך עלויות ולבצע את הפעולה בצורה בטוחה, אמינה, יעילה ומהירה, ללא טעויות אנוש ובלי להתעייף או לצאת להפסקה.