כשהאופניים החשמליים יצאו אל השוק, הם נראו כמו מוצר מבטיח למדי – דרך מהירה, ירוקה וקלה להתנייד ממקום למקום, בלי להזיע על אופניים רגילים, בלי להיתקע בפקקים ובלי לזהם את הסביבה. אבל ככל שהשנים עברו, החיסרון הגדול של האופניים החשמליים הראה את פניו. שכחנו שאופניים חשמליים הם כלי ממונע לכל דבר, לא שונים בהרבה מאופנוע, ועשויים להיות מסוכנים אם לא משתמשים בהם כשורה. התוצאה היא נפגעים רבים – עד כה מתחילת 2018 נהרגו שישה אנשים בתאונה המערבת אופניים חשמליים.
בגלל הזינוק המשמעותי במספר הנפגעים, בשנים האחרונות יצאו מספר חוקים חדשים שמטרתם לטפל בתופעה.
למה קיימים חוקים בנוגע לאופניים חשמליים?
באופן עקרוני, כל אדם יכול להגיע לחנות, לרכוש אופניים חשמליים ולרכב עליהם, בלי הצורך ברישיון נהיגה. על שבילי רכיבה עירוניים הדבר לגיטימי למדי, אבל הבעיה מתחילה בעובדה שבמרבית הדרכים העירוניות לא תמצאו שבילי רכיבה ייעודיים לאופניים. כך קורה ורוכבי אופניים, ללא רישיון נהיגה, רוכבים על הכביש בלי לדעת את חוקי התנועה הבסיסיים ביותר. רוכבי אופניים רוכבים נגד כיוון התנועה, חוצים את הצומת ברמזור אדום ופונים פניות חדות ומסוכנות. בעיה נוספת היא רוכבי האופניים שבוחרים להשתמש במדרכה – ובדרך זו עשויים להבהיל ולפגוע בהולכי רגל.
אז מהם החוקים לגבי רכיבה על אופניים חשמליים?
● גיל – אין לרכוב על אופניים אלו מתחת לגיל 16. חשוב לציין שחוק זה לא מלווה באכיפה מלאה, ולמעשה ניתן למצוא רוכבים צעירים שממשיכים לרכב ולסכן את חייהם ואת חיי אחרים.
● מהירות – ההספק המירבי של האופניים צריך להיות 250 וואט, כאשר מהירות הנסיעה לא עולה על 25 קמ"ש.
● סימן רישוי – האופניים החשמליים חייבים לשאת סימון רשמי, המציין את שם הדגם, היצרן, ארץ הייצור ושם היבואן.
● אזורי נסיעה – חשוב לדעת שב-2016 השתנו החוקים, וכיום אסור לרכב על המדרכה. ניתן לרכב על שבילי אופניים ועל הכביש.
● שימוש בטלפון – כמו כל כלי נסיעה ממונע, אין להשתמש בטלפון בשעת הנסיעה.
● בטיחות – יש להתקין אמצעי בטיחות כמו מחזירי אור, פעמון ופנסים. בנוסף, יש לחבוש קסדה.
במידה ונתפסתם עוברים על אחד מהחוקים, תזכו לקנס של כמה מאות שקלים.
הצעת החוק החדשה
לאחרונה עלתה הצעת חודש חדשה, ומטרתה ליצור איזושהי רגולציה בכל הקשור לאופניים חשמליים. נכון להיום, אין כל רישום לגבי רכישות של אופניים חשמליים ובעליהם, שכן אופניים כאלו אינם נחשבים לכלי תחבורה "אמיתי". לפי הצעת החוק החדשה, על כל בעל אופניים חשמליים לרשום את האופניים במאגר מידע שיקים אגף הרישוי של משרד התחבורה. חשוב לציין שגם על בעלי אופניים שנקנו ביד שנייה להירשם במאגר. לרישום מספר יתרונות: ראשית, מטרתו להילחם בתופעת גניבת האופניים שהולכת וצוברת תאוצה בכל חלקי הארץ. שנית, המאגר יעזור בפיקוח על בעלי האופניים, גילם ומצב האופניים עצמם.