נכון ולא נכון – התנהלות של מורים מול תלמידים בעלי פרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות
מורים בכיתות עם ילדים בעלי ADHD (הפרעת קשב וריכוז) נאלצים להתמודד עם מספר קשיים הקשורים לתופעה. לא כל המורים מכירים את התופעה או מהן הדרכים בהן יש לנקוט, בכדי להתנהל בדרך יעילה ואפקטיבית מול תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז. עם שנת הלימודים החדשה הקרבה, עולים אותם החששות שעומדים בפני המורים, באשר לדרך העברת שיעור לכיתה שיש בה ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.
המומחים של טבע ישראל מעניקים מספר טיפים להתמודדות בנושא לקראת שנת הלימודים החדשה:
- זיהוי נושאי עניין- בעזרת שאלון יש לזהות מהם הנושאים האהובים על התלמיד. נושאים בעלי עניין עבורו יגרמו לו להגיע לרמות ריכוז גבוהות אפילו מעל לממוצע. מומלץ לגוון בנושאי השיעור להחליף בין נושאים מעוררי עניין לבין אילו שפחות וכך לשמור על רצף.
- מסלול לחיזוק חיובי- זיהוי כישורים אצל הילד יכולים בעתיד לעזור לו לבחור את המקצוע הנכון, דבר שיביא לידיי ביטוילאת הצדדים החיוביים שבהפרעת הקשב ויטשטש את החסרונות הגלומים בה.
- ראייה לעתיד- להתנהל מול התלמיד בתקשורת פתוחה ולתכנן איתו פתרונות לקשיים עתידיים,- כאשר מתוכננת יציאה מהשגרה,בעתיד יש לראות כיצד אפשר להתגבר על קשיים שעלולים לעלות. לדוג'- תכנון טיול כיתתי מראש.
- גבולות וסדר- סדר וארגון נכונים יקלו על הילד להרגיש בסביבה בטוחה. אחד הסימפטומים של הפרעת קשב הינו חוסר סדר וארגון, הרגילו את התלמיד לנהל יומן או רישום משימות שיעזרו בהתנהלות היומית.
- לא להעביר ביקורת על אימפולסיביות- זוהי אינה בהכרח תכונה שלילית, בסיטואציות מסוימות אימפולסיביות הינה תוצאה של חוסר עניין או סבלנות. הפן החיובי של תכונה זו הוא בכך שהיא מאפיינת דחף ליוזמה, יצירה וחוויות חדשות.
- לא לכעוס על התלמיד- זכרו כי הילד מרגיש תסכול רב, התמודדות מול גירויים, ללא יכולת לבחור או לייצר סדר עדיפויות ובנוסף להסתיר את ההפרעה. המורה מהווה חלק משמעותי בהתמודדות היומיומית של הילד, ועליו להיות גורם תומך ועוזר ולא גורם מרתיע.
- סמכות- בעלי הפרעות קשב וריכוז נוטים לסלוד מביקורת שמגיעה מאנשים בעלי סמכות, כגון: מורים, מפקדים ובוסים. יש לדבר בפתיחות על ההשלכות ולעודד הקשבה לבעלי סמכות על מנת שבעתיד יוכלו להיות עבורו ככלי עזר.
"טבע ישראל" משווקת את "זום" תוסף תזונה חדש וייחודי. תוסף התזונה "זום" מיועד למקרים בהם טיפול תרופתי אינו מספק פתרון לכל שעות היממה, אינו מתאים לילד מסיבות שונות, או כאשר עולה התנגדות הורים לטיפול התרופתי המקובל.
(באדיבות יפה אפרתי תקשורת)